Vláda slibuje podnikatelům do tří let méně byrokracie.
1. Úvod: Vážení klienti, do tří let by mělo ubýt hlášení a statistik, které podnikatelské subjekty musí vyplňovat. Zjednodušit se má i legislativa, jež podnikání upravuje.
Slibuje jim to Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“), které ve spolupráci s dalšími rezorty připravilo „Plán systémového snížení administrativní zátěže podnikání na období 2019 – 2022“. Legislativní materiál schválila vláda. Podle plánu by se během tří let mělo změnit nejméně 33 právních předpisů a zjednodušit tak 133 povinností, které podnikatelům v současné době legislativa ukládá. „O snižování byrokracie se roky mluví, v praxi k ní ale příliš nedocházelo. Plán má situaci změnit, např. statistika by se měla zjednodušit díky digitalizaci státní správy,“ konstatuje ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
2. Konkrétní kroky české exekutivy: Konkrétních způsobů, jak snížit administrativní zátěž podnikatelů, existuje v plánu celkem 90, souvisí s nimi pak 21 projektů v oblasti digitalizace. Týkají se daní, funkčního nastavení procesů, odstranění duplicit, sdílení dat, již zmiňovaného statistického zjišťování či přehlednosti a dostupnosti legislativy. V současnosti se pracuje na těchto konkrétních úkolech, na kterých spolupracuje MPO nejen s hlavním gestorem, to jest Ministerstvem financí:
A. Odstranění zbytečných duplicit při předávání údajů z účetních výkazů: Finanční správa by vybrané údaje z účetní závěrky v kontextu se zveřejněním ve Sbírce listin měla přímo předávat rejstříkovým soudům.
B. Zřízení portálu MOJE daně: Daňové subjekty budou moci co nejvíc úkolů, které souvisejí s daněmi, řešit samy z jednoho místa.
C. Zavedení paušální daně pro malé živnostníky z řad OSVČ s obratem do 1 milionu korun: Na jednom formuláři, a tedy jednou paušální platbou, bude možné vyřešit dosavadní tři různé platby navazující na dosavadní tři formuláře pro daň z příjmů, pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
Vedle toho se MPO zabývá snižováním administrativy průběžně. V posledních letech se tak mj. podařilo:
A. Rejstřík živnostenského podnikání se propojil s Portálem občana: Ohlašovat živnost, podávat žádost o koncesi či přihlášku k důchodovému a zdravotnímu pojištění a registraci k daním mohou podnikatelé z pohodlí domova bez potřeby instalace speciální aplikace.
B. Vláda přijala definici rodinného podnikání: Díky definici rodinného podnikání, kterou vláda schválila letos v květnu, lze tuto oblast lépe podporovat či subvencovat. Aktuálně se MPO zabývá převodem rodinných podniků na stávající zaměstnance, tzn. management buy-out, který by mělo být možné podpořit formou zvýhodněných záruk v programu Záruka 2015 až 2023. Připravuje se rovněž příručka s informacemi o možnostech, jak rodinný podnik efektivně převést na další generaci.
C. Pracuje se na novém portálu BusinessInfo: Na tomto webu podnikatelé už nyní najdou kupř. všechny formuláře, které potřebují. Do konce letošního roku by měly být interaktivní.
3. Zdroje a doporučená literatura:
https://www.penize.cz/podnikani/408378-vlada-slibuje-podnikatelum-mene-byrokracie-do-tri-let,
https://advokatnidenik.cz/2019/07/09/do-tri-let-se-ma-zjednodusit-legislativa-upravujici-podnikani/.
V Praze dne 15. srpna 2019
Mgr. Petr Jezdinský, právník