Inventarizaci majetku a závazků nelze podcenit!
Vážení klienti, dámy a pánové, na základě zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoÚ“), jsou účetní jednotky mj. povinny podle ustanovení § 6 odst. 3 ZoÚ inventarizovat majetek a závazky, tj. tedy ověřit skutečný stav veškerého majetku a závazků a porovnat výsledný stav s účetní evidencí, a to k okamžiku řádné účetní závěrky, v tomto případě tedy k 31.12.2017!
Jak se uvádí v ustanovení § 30 odst. 1 ZoÚ, tak účetní jednotky zjišťují při inventarizaci skutečné stavy majetku a závazků a zaznamenávají je v inventurních soupisech. Podle ustanovení § 29 odst. 3 ZoÚ jsou účetní jednotky povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení. Inventurní soupisy jsou podle ustanovení § 30 odst. 7 ZoÚ průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:
a) skutečnosti podle ustanovení odst. 1 (§ 30) ZoÚ, a to tak, aby bylo možno zjištěný majetek a závazky též jednoznačně určit,
b) podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečností podle písmene a) a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury,
c) způsob zjišťování skutečných stavů,
d) ocenění majetku a závazků při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,
e) ocenění majetku při průběžné inventarizaci ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,
f) okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka,
g) rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila,
h) okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.
Při řádně provedené inventarizaci v účetní jednotce lze zjistit rozdíly, a to manko, je-li skutečný stav majetku nižší než stav zjištěný v účetnictví, je-li tento stav nalezen u pokladních hotovostí nebo cenin, je označen jako schodek. V případě, že stav skutečný je vyšší než stav zjištěný v účetnictví, potom je rozdíl označen jako přebytek. Účetní jednotka musí vyúčtovat inventarizační rozdíly do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.
Účetní jednotka tedy provede fyzickou inventarizaci (počítání, měření, vážení) a zaznamená v inventurních soupisech inventarizace:
1. Hmotného, nehmotného majetku,
2. skladových zásob,
3. peněz.
Dokladová inventarizace se provádí u zbývajících aktiv a závazků. Dokladová inventarizace dle ZoÚ v podstatě znamená prověření správnosti a průkaznosti příslušného účetního konta na základě dokladů a dalších písemností. ZoÚ tyto dokumenty blíže nespecifikuje a záleží na konkrétním posouzení inventarizačního orgánu.
V případě dotazů se neváhejte obracet na naše pracovníky, kteří jsou vám samozřejmě plně k dispozici.
V Praze dne 29. 12. 2017
Petr Smékal, ředitel a majitel společnosti A.H.S. – ekonomický servis, s.r.o.
Mgr. Petr Jezdinský, právník