II. ETAPA EET STARTUJE JIŽ OD 1. 3. 2017 ANEB II. VLNA V NĚKOLIKA PŘEHLEDNÝCH KROCÍCH
ZÁKLADNÍ INFORMACE, ANEB PRO KOHO PLATÍ TATO NOVÁ DAŇOVÁ POVINNOST
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, jak už napovídá samotný název naší dnešní aktuality, tak tématem historicky prvního článku na webových stránkách www.ahs.cz je II. fáze EET.
Ve středu dne 1. 3. 2017 totiž začíná další (v pořadí již druhá) „vlna“ elektronické evidence tržeb, která se dotýká podnikatelů v oblasti velkoobchodu a maloobchodu, spadajících do ekonomické klasifikace (NACE) 45.1, 45.3, 45.4, 46 a 47 (viz níže).
KTERÝCH PODNIKATELSKÝCH SUBJEKTŮ SE II. ETAPA DOTÝKÁ?
II. Etapa EET – Velkoobchod a maloobchod – 1. 3. 2017 |
|
NACE 45.1 |
Obchod s motorovými vozidly, kromě motocyklů |
NACE 45.3 |
Obchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla, kromě motocyklů |
NACE 45.4 |
Obchod, opravy a údržba motocyklů, jejich dílů a příslušenství |
NACE 46 |
Velkoobchod, kromě motorových vozidel |
NACE 47 |
Maloobchod, kromě motorových vozidel |
POSTUP ZAVEDENÍ EET
ŽÁDOST O AUTORIZAČNÍ ÚDAJE (cca 2 dny)
ELEKTRONICKY PROSTŘEDNICTVÍM DAŇOVÉHO PORTÁLU
(https://adisdpr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/epo2/form/form_uvod.
faces?CPodani=zwSGSdH4rDUbob4s2PW-duip)
OSOBNĚ NA LIBOVOLNÉM ÚZEMNÍM PRACOVIŠTI MÍSTNĚ
PŘÍSLUŠNÉHO FINANČNÍHO ÚŘADU. Například pro Prahu na libovolném územním pracovišti Praha 1-15
PŘIHLÁŠENÍ DO WEBOVÉHO ROZHRANÍ EET (https://adisdpr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/auth/LoginPage.faces;jsessionid=9515B26E2FE8736B89AAC1AAB87A8F9C.ep1ap7)
REGISTRACE PROVOZOVNY
VYGENEROVÁNÍ CERTIFIKÁTU
NASTAVENÍ POKLADNÍHO ZAŘÍZENÍ
TESTOVACÍ PROVOZ
OSTRÝ PROVOZ OD 1.3.2017
VÝBĚŘ VHODNÉHO ŘEŠENÍ
Samotnému výběru vhodného řešení věnujte dostatečnou pozornost! Na trhu je nabízeno hned několik řešení.
Výběr vhodného zařízení by měl především vycházet z počtu uskutečněných denních transakcí (množství obsloužených zákazníků) a dalších funkcí (např. skladový systém, propojení s účetním software, a jiné), které budou od systému požadovány. Služby v této oblasti poskytují např. všichni mobilní operátoři v ČR.
Srovnání jednotlivých variant na trhu naleznete na: http://finance.idnes.cz/eet-pokladny-tipy-pro-drobne-podnikatele-fpn-/viteze.aspx?c=A161227_122234_viteze_kho
V případě měsíčních prodejů v řádech jednotek ks je možné nainstalovat aplikaci s certifikátem zdarma na mobilní telefon nebo tablet a toto zařízení propojit s tiskárnou (v případě dohody se zákazníkem je možné doklad o zaplacení s náležitostmi EET zaslat např. e-mailem).
Obecně doporučujeme klientům, přestože nerealizují hotovostní transakce, aby byli na tuto variantu připraveni a nahráli si aplikaci EET do mobilního telefonu. Nemusí s tím být spojeny žádné vedlejší finanční náklady a klient neriskuje, že se připraví o zajímavou obchodní příležitost nebo úhradu dlužné faktury jenom proto, že nebude schopen v souladu se zákonem přijmout hotovostní tržbu.
POVINNOSTI
Poplatník je povinen viditelně v provozovně nebo na internetových stránkách, kde nabízí své zboží či služby, umístit následující informační oznámení:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku“.
Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
JAKÉ JSOU SANKCE ZA PORUŠENÍ POVINNOSTÍ?
- Úmyslné ztížení nebo zmaření evidence tržeb – až 500 000 Kč,
- Porušení povinnosti zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě – až
500 000 Kč,
- Neumístění informačního oznámení či zneužití autentizačních údajů či certifikátu z důvodu nedbalého zacházení – až 50 000 Kč,
- V případě závažného porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky – uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti.
PROBLEMATIKA ONLINE PLATEB
Jelikož v lednu poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR nechválili pozměňovací návrhy, které měly transakce platební kartou zbavit povinnosti EET, Finanční správa po naléhání konečně vydala dne 3. 2. 2017 srozumitelné stanovisko (viz http://www.etrzby.cz/cs/novinky_Stanovisko-GFR-k-online-platbam), jak postupovat v případě tzv.online plateb.
Doposud totiž nebylo zřejmé, jakých přesně transakcí se povinnost EET týká a jak správně postupovat v případě úhrad prostřednictvím tzv. platebních brán (gopay, paypal) a plateb kartou. Ze stanoviska daňové správy (http://www.etrzby.cz/cs/novinky_Stanovisko-GFR-k-online-platbam) vybíráme právě tyto podstatné informace:
Povinnost elektronické evidence tržeb se týká i plateb, uskutečněných bezhotovostním převodem, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce ve smyslu § 3 odst. 1 písm. c) bod 3. a § 3 odst. 1 písm. d) bod 3. zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku. Finanční správa jako příklad uvádí:
- bezhotovostní transakce, kde dochází k osobnímu styku zákazníka s prodávajícím a zákazník dává platební příkaz prostřednictvím prodávajícího (resp. platebního terminálu), zejména transakce uskutečňované prostřednictvím platebních karet (debetních či kreditních, virtuálních umístěných např. v mobilním telefonu). Přitom není rozhodné, zda je platební terminál ve vlastnictví poplatníka nebo je mu pouze propůjčen.
- bezhotovostní transakce realizované bez osobního styku zákazníka s prodávajícím, uskutečňované prostřednictvím internetu. Může se jednat např. o placení prostřednictvím platebních bran.
Finanční a Celní správou bude akceptován postup, kdy poplatník zašle správci daně údaje o evidované tržbě a vystaví účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu plátce (zákazníka) a jejímu odeslání poplatníkovi.
Pokud tomuto předchází také vyexpedování zboží (poskytnutí služby), je povinen zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit účtenku tomu, od koho tržba plyne, nejpozději v okamžiku expedice zboží (poskytnutí služby). To neplatí v případě, pokud je zboží expedováno ještě před okamžikem vydání příkazu k provedení platby.
V Praze dne 7. 2. 2017
Petr Smékal, majitel a ředitel A.H.S. – ekonomický servis, s.r.o.,
Mgr. Petr Jezdinský, právník
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY A DOPORUČENÁ LITERATURA:
http://www.etrzby.cz/cs/legislativa