Vláda ČR schválila zrušení EET ke konci roku.
Vážení klienti, Elektronická evidence tržeb ke konci letošního roku skončí.
Počítá s tím návrh ministerstva financí, který schválila vláda. V tiskové zprávě o tom informovalo ministerstvo financí.
„V programovém prohlášení vlády jsme se zavázali zrušit EET, neboť přináší zbytečnou administrativu podnikatelům, které souhrnně provoz a aktualizace pokladních zařízení stojí každoročně zhruba 1,5 miliardy korun. Když si k tomu přidáte celkový náklad na straně státu za zhruba půl miliardy korun ročně, nevidím žádný důvod v EET pokračovat. Tím spíše, že ze zákona smí evidovat pouze hotovostní tržby, kterých má být oproti bezhotovostním platbám v roce 2025 podle odhadů jen asi pětina. Logicky se tak postupem času hypotetický rozpočtový přínos EET pro státní rozpočet blíží nule,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Babiš ČTK řekl, že EET narovnala podnikatelské prostředí a celkově státu přinesla víc než 35 miliard korun. „Díky tomu se zásadně snížily daně a pan Stanjura sprostě lže, pokud říká, že to nic nepřineslo,“ prohlásil. Podle Babiše tehdejší vláda věnovala projektu hodně energie a EET pomohla rozpočtu a poctivým podnikatelům. „Vracíme se do starých časů ODS, kdy zase se budou ptát, jestli to chcete na fakturu, nebo bez faktury, zase se bude podvádět,“ konstatoval Babiš. „Vláda slibovala boj se šedou ekonomikou, ale tímto ji naopak podporuje. Vláda se také zaklínala šetřením a zrušením EET se dobrovolně připraví o 13 miliard ročně. To jsou peníze, které mohli využít na snížení cen energií, na zastropování cen pohonných hmot, nebo aby neohrožovali kvalitu lékařské péče snížením plateb za státní pojištěnce,“ uvedla bývalá ministryně financí Schillerová.
EET začala platit 1. prosince 2016 pro restaurace a ubytovací zařízení. Od března 2017 byla povinná pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Následně se měla rozšířit na další obory, šlo např. o řemeslníky, lékaře, taxikáře, účetní nebo advokáty. Původně měla být poslední fáze spuštěna loni 1. května a do EET se mělo podle odhadů zapojit dalších zhruba 300.000 podnikatelů. Aktuálně je podle údajů finanční správy do projektu zapojeno zhruba 201.000 podnikatelů, kteří zaevidovali zhruba 19,2 miliardy účtenek.
Vládou schválený návrh současně nepočítá s dalším provozováním systému EET ani pro dobrovolně evidující podnikatele, důvodem jsou finanční úspory. „Aktuálně přitom stále dobrovolně eviduje okolo 53 tisíc podnikatelů, tedy zhruba čtvrtina z původního celkového počtu 200.000 povinně evidujících subjektů,“ informovalo MF. To v souvislosti se zrušením EET rovněž sníží celkový počet funkčních míst ve finanční správě. „Ke zrušení prvních 100 míst dojde od 1. července 2022, přičemž dotčení úředníci se mohou rozhodnout setrvat v úřadu a přihlásit se na jiné místo uvolněné např. přirozenou fluktuací,“ oznámil úřad.
V letech 2017 až 2020 činily celkové náklady na EET zhruba 2,17 miliardy korun. „Zrušení EET nepřinese dodatečný výdaj rozpočtu,“ prohlásilo ministerstvo financí. Podle dřívějšího vyjádření daňových expertů bylo už loňské přerušení fakticky koncem projektu, který byl podle nich především politickou záležitostí. Finanční správa má i bez EET dost informací o činnosti podnikatelů, a to např. díky kontrolním hlášením k DPH, uvedli. Význam EET podle MF také výrazně oslabuje nárůst bezhotovostních tržeb, které nepřipouští tolik prostoru pro obcházení daní.
V Praze dne 21. března 2022
Mgr. Petr Jezdinský, právník (za pomoci webů ČTK a MF)