Jaké nás čekají novinky u datových schránek?
1. Úvod: Vážení klienti, před deseti lety, 1. listopadu 2009, spustilo Ministerstvo vnitra ostrý provoz datových schránek. Od té doby informační systém neustále vylepšuje.
2. Úkol datových schránek: Datové schránky umožňují jak občanům, tak i podnikatelským subjektům posílat úřadům i od nich přijímat oficiální úřední korespondenci online. Prostřednictvím datových schránek spolu také, namísto listinných dokumentů, komunikují úřady. Statisícům občanů tak odpadá povinnost běhání po úřadech a někdy i několikahodinové čekání ve frontách.
3. Vylepšení v letošním roce: Letos došlo hned k několika úpravám, především k napojení informačního systému datových schránek na národní identitní autoritu, což umožnilo přihlašování eObčankou.
Datové schránky rovněž dostaly novou podobu, která zjednodušila jejich ovládání jak z počítače, tak z tabletu či mobilu. V červnu 2019 ministerstvo představilo mobilní aplikaci „Mobilní klíč“, která umožňuje jednoduché přihlášení a bezpečné využívání datové schránky z mobilu, bez nutnosti zadávat komplikovaná hesla. Více můžete najít na: https://www.youtube.com/watch?v=W9f1ZOGDVvc. Od roku 2009 se na fungování systému podílí taktéž Česká pošta.
4. Novinky do budoucna: Pro futuro připravuje „Vnitro“ zřízení datových schránek z Portálu občana plně dálkovým přístupem a okamžitě prostřednictvím eObčanky. Dosud bylo možné schránku zřídit jen prezenční účastí na kontaktním místě veřejné správy nebo odesláním ověřené žádosti. Nově tedy bude možné na dálku zřídit datovou schránku na žádost fyzické osobě a podnikající fyzické osobě, znepřístupnit schránku na vlastní žádost, opětovně zpřístupnit schránku či požádat o vydání nových přístupových údajů.
5. Zdroje a odborná literatura:
https://advokatnidenik.cz/2019/11/07/datove-schranky-rozeslaly-za-deset-let-700-milionu-zprav/,
V Praze dne 8. listopadu 2019
Mgr. Petr Jezdinský, právník