FÚ začínají u drobnějších prohřešků řešit situaci výzvou k nápravě bez sankce.

23. 12. 2024

Važení čtenáři, milí klienti, Finanční správa mění přístup k drobným chybám poplatníků. Nově je bude nejprve vyzývat k nápravě bez trestu.

Generální finanční ředitelství (dále i jako „GFŘ“) začíná využívat nový nástroj s cílem zlepšit správu daní i komunikaci s poplatníky. Tzv. Daňové echo je personalizovaným dopisem, který bude zasílat poplatníkům v případech, kdy u nich na základě dostupných dat zaznamená nějaké nesrovnalosti.  Místo represe tak správce daně nejdříve poplatníka neformálně upozorní na chybu. Jestliže ten zareaguje, vyhne se sankci. Finanční správa si od opatření slibuje zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností i efektivnější výběr daní. „Zavedení Daňového echa je zásadním krokem k moderní a vstřícné daňové správě. Umožňuje nám budovat důvěru mezi státem a poplatníky a současně posilovat spravedlnost v daňovém systému. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde poplatníci budou mít jasné a srozumitelné informace, což jim umožní lépe plnit své povinnosti,“ konstatovala k novince generální ředitelka GFŘ Simona Hornochová.

Správce daně zároveň doufá, že by se nový koncept mohl pozitivně odrazit i na nákladové stránce. Věříme, že tento přístup povede k vyšší míře dobrovolného plnění daňových povinností a snížení nákladů spojených s kontrolními postupy. Jsem přesvědčen, že prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Pokud se tato nová komunikace osvědčí, máme v plánu pokračovat i v dalším období a u jiných daňových témat,“ doplnil a uzavřel ředitel sekce výkonu daní Jiří Žežulka.

Mgr. Petr Jezdinský, právník (za využití GFŘ a webu měšec.cz)