České podnikatelské subjekty by většinou uvítaly zavedení eura.

12. 8. 2024

Vážení klienti, prezident České republiky není jediný, kdo opětovně otevřel diskusi o zavedení eura. Hlavním argumentem pro euro je podle Petra Pavla exportní charakter ekonomiky.

Podle firem by zavedení eura v ČR usnadnilo obchod s eurozónou, která je podle statistik nejvýznamnějším partnerem pro tuzemské exportéry. Snížily by se rovněž finanční náklady na zajištění proti kurzovému riziku, které obchodní korporace pokládají za zbytečný náklad a administrativní zátěž. Podniky také očekávají, že členství v eurozóně by přineslo nižší úroky, a tím i dostupnější úvěry, což by mohlo podpořit investice. Jako rizikovou naopak vnímají společnou měnu z pohledu možného ručení za dluhy jiných států eurozóny. Toto zjištění vyplývá z empirického šetření společnosti Deloitte mezi českými  firmami. “Z našeho výzkumu je patrné, že přijetí eura by bylo pro české společnosti bylo spíše přínosem. Samozřejmě jsou se zavedením společné měny spojená i rizika a jednorázové náklady, pozitiva daná větší integrací s evropským trhem a oproštěním od měnového rizika však jednoznačně převládají,“ sdělila k výsledkům průzkumu, do kterého se zapojily desítky společností, Kateřina Novotná z Deloitte.

Česká republika se zavázala přijmout společnou evropskou měnu ve smlouvě o přistoupení k Evropské unii. Žádný termín pro zavedení eura ale stanovený není. Ministerstvo financí a Česká národní banka očekávají, že letos by mohla ČR splnit čtyři z pěti kritérií pro vstup do eurozóny, nadále ale nebude plnit kritérium kurzové stability, které vyžaduje dvouleté členství v mechanismu směnných kurzů ERM II. Česká republika do ERM II zatím nevstoupila, odborníci ministerstva i centrální banka doporučují, aby v systému bylo pouze nezbytně dlouhou dobu před zavedením eura.

Základní principy zavádění eura by měly být:

  1. Trvání smluv – právní kontinuita. Žádná smlouva nesmí být jednostranně vypovězena nebo změněna z důvodu zavedení eura.
  2. Duální oběh – postupné stahování národní měny. Po určité kratší období bude možné platit českou korunou i eurem.
  3. Přepočítávací koeficient – schválí Rada Evropské unie a Evropská centrální banka zhruba půl roku před přijetím eura. Koeficient bude neměnný a závazný pro používání k přepočtů.
  4. Ochrana spotřebitelů – zavedení eura nesmí poškodit spotřebitele. Ministerstvo financí bude sledovat a postihovat případy nesprávného zaokrouhlování cen, neoprávněného zdražování apod.
  5. Předcházení inflačním tlakům a vnímané inflaci – zavedení eura nesmí vést k inflaci, a to ani subjektivně pociťované. K tomu bude např. sloužit dlouhodobý monitoring cen a období, po které bude povinné označování cen v českých korunách i eurech.
  6. Minimalizace nákladů přechodu na euro – snaha o efektivní vynaložení prostředků nezbytných k přípravám na přijetí eura.
  7. Komunikace – dlouhodobá informační kampaň. Každý občan či organizace bude mít v předstihu dostatek informací a bude mít možnost se obrátit na kompetentní instituce.

Zdroje:

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ceske-firmy-by-vetsinou-uvitaly-zavedeni-eura-ukazal-pruzkum-deloitte/2509459;

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2520912;

V Praze dne 8. července 2024

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s poznámkami Ing. Karla Jezdinského)

.