Celní správa jako služebník státu, resp. občanů České republiky?

28. 2. 2022

Celní správa jako služebník státu, resp. občanů České republiky?

Vážení čtenáři, celní správa není obvykle předmětem našich disputací. Rozhodně ani naše občany nenabádáme k porušení daňových právních předpisů. Jen se chceme pozastavit nad skutečností a přísností celní správy v souvislosti s dovozem benzínu spoluobčany ze sousedního Polska, a to „v době ještě covidové či snad už doufejme postcovidové“, zejména však v období poměrně vysoké inflace, kterou nyní v ČR všichni zažíváme. Nicméně položme si na tomto místě otázku, a to sice: Kde byli naši celníci v prvopočátcích tzv. methylalkoholové aféry? Kolik lidí muselo zejména v Moravskoslezském kraji zemřít či ztratit zrak, než se do věci vložila zejména Policie ČR, státní zastupitelství a teprve pak Celní správa? V tomto ohledu se tedy zdá být logické, že „import“ benzínu o 5 l navíc, je zcela nebetyčný, a to zejména v Moravskoslezském kraji, který je spolu s Ústeckým a Karlovarským jeden z nejchudších v České republice. Autor tohoto textu podnikal spolu se svými rodiči zejména v 90. letech řadu cest do sousedního Rakouska a Bavorska, které jsou známi svojí pořádkumilovností, nicméně na hraničních přechodech se nikdy nesetkal s tím, že by nás někdy celníci kontrolovali. Vždy se hraniční kontrola omezila pouze na ukázání cestovních pasů, a někdy ani to ne. Vše je „prostě“ o lidech!

Polská vláda v lednu 2022 snížila spotřební daň u veškerého zboží a energií, aby zmírnila dopady prudkého růstu cen. Následně pak od února na půl roku snížila z 23 % na pouhých 8 % daň z přidané hodnoty na pohonné hmoty. Obyvatelé našeho severního příhraničí rychle zjistili, že natankováním benzínu a nafty v Polsku ušetří na ceně až 10 Kč za litr oproti cenám v České republice. „Jsou to jednoduché počty: v polském příhraničí jsou ceny v průměru lehce pod 30 Kč za 1 l benzínu a kolem 29 Kč, pokud jde o naftu. Ovšem jsou i místa, kde se dostanete na 27 Kč za litr. Jestliže na české straně je to až 37 Kč, na šedesátilitrové nádrži ušetříte zhruba pětistovku,“ uvedl Jiří Sirota z ÚAMK. Není tak výjimkou, že si Češi natankují pohonné hmoty kromě do nádrže také do přivezených kanystrů.

Právní norma stanoví, že lze na území České republiky dopravovat pohonné hmoty pro osobní účely v běžných vestavěných nádržích vozidla a mimo to navíc 20 litrů, aniž by musel být dokládán původ pohonných hmot některým z daňových dokladů.

Pakliže ale množství přepravovaných pohonných hmot přesáhne povolený limit, je povinné mít u sebe i daňový doklad, doklad o prodeji nebo doklad o dopravě. Zákon stanovuje náležitosti takového dokladu, např. u dokladu o prodeji jsou obligatorní (povinné) tyto údaje: označení prodávajícího, označení kupujícího, množství prodaných pohonných hmot, výše spotřební daně, datum vystavení a číslo dokladu o prodeji.

Doklad vystavený na polské čerpací stanici však zpravidla neobsahuje veškeré náležitosti, a pokud budou dopravovány pohonné hmoty v nadlimitním povoleném množství, může být ze strany Celní správy České republiky přistoupeno k zajištění pohonných hmot a ve specifických případech může dojít i k zajištění dopravního prostředku.

S vlastníkem pohonných hmot následně Celní správa České republiky bude vést řízení, které může skončit sankcí propadnutí zadržených věcí, a je doměřena spotřební daň.

V Praze dne 28. února 2022

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s využitím webů Celní správy a Měšec.cz)